పిల్లలు తండ్రి కంటే తల్లితో చనువుగా ఉంటారు. సున్నితత్వం, ఆప్యాయత మరియు ప్రేమ మూర్తీభవించిన అవతారం అమ్మ. ఆమె పిల్లల వెంటబడి వారి కోరికలను తీరుస్తుంది. ఏదైనా అవసరమైతే బిడ్డ తండ్రిని కాకుండా తల్లినే ఆశ్రయిస్తాడు. ఆధ్యాత్మిక విషయాల్లో కూడా, సాధకుడు తండ్రి అయిన శివుడి కంటే అమ్మ కాళీనే ఆశ్రయిస్తాడు. శివుడు బాహ్యప్రపంచానికి సంబంధంలేకుండా, అన్ని బంధాలకు అతీతంగా కళ్ళు మూసుకుని సమాధిలో ఉంటాడు. నిజానికి ఈ లోకం యొక్క అవసరాలను చూసేది జగన్మాతనే. భక్తుని యొక్క ఆచరణ, నిష్ఠ, తపన, శ్రద్ధ గమనించిన అమ్మ, సాధకుడి శాశ్వత విముక్తి కోసం తండ్రి శివుడు వద్దకు పంపిస్తుంది.
శివశక్తులు విడదీయరానివారు. అందుకే శివపార్వతులను అర్ధనారీశ్వరులుగా చూప్సితారు. కుడిభాగంలో శివుడు, ఎడమభాగంలో పార్వతీదేవి ఉంటారు.
శివజ్ఞ్ఞానమే మనకి ఆత్మజ్ఞానాన్ని ప్రసాదించి, శాశ్వతమైన ఆనందాన్ని ప్రసాదిస్తుంది. జననమరణాల నుంచి స్వాతంత్రాన్ని ఇస్తుంది. అదే మనకు జీవిత పరమార్ధాన్ని చూపిస్తుంది. అది ఊహకు అతీతమైనది. అదే పరమశివుడి మూడవనేత్రం కూడా. ఈ మూడవనేత్రం కోరికలను, భ్రమలను, బంధాలను నాశనం చేస్తుంది.
శక్తిని వివిధరూపాలుగా ఆరాధిస్తారు. విద్యకు అధిదేవత సరస్వతీ, సంపదలకు అధిదేవత లక్ష్మీ, ఆనందాన్నిచ్చే రూపం పార్వతీ. ఆవిడే ఉమాదేవి.
మార్కండేయపురాణంలో 700 శ్లోకాలతో చండీ సప్తశతి ఉంది. దీనిని దేవి మహత్యం అని కూడా అంటారు. ఇది హిందువులకు చాలా ముఖ్యమైనది, భగవద్గీతకు సమానమైనది. ఈ సప్తశతి అన్యార్ధరూపంలో మనకు మోక్షానికి ప్రధాన అడ్డంకులైన కామ, క్రోధం, దురాశ, అజ్ఞానాలను వివరిస్తుంది. అమ్మను పరిపూర్ణమైన భక్తితో పూజిస్తే మనం వీటిని అమ్మ దయతో అధిగమించవచ్చు.
ఈ పుస్తకం మాత యొక్క మహాకాళి, మహాలక్ష్మి, మహా సరస్వతి - తామసిక, రాజసిక మరియు సాత్విక అంశలను గురించి ఒక అందమైన వివరణ ఇస్తుంది.
దేవతలు అసురుల ద్వారా హింసింపబడ్డ సమయంలో వారు అమ్మను ప్రార్ధించారు. అమ్మ పైమూడు రూపాల్లో అవతరించి, అసురులను నాశనం చేసి దేవతలను కాపాడింది. ఎప్పుడెప్పుడు ప్రజలు, దేవతలు ఆపదలో ఉంటారో అప్పుడప్పుడు నేను అవతరించి మిమ్మల్ని రక్షిస్తాను అని ఖచ్చితమైన మరియు అమోఘమైన వాగ్ధానాన్ని మన అమ్మ జగన్మాత చేసింది.
అటువంటి కాళీ అమ్మవారి ఆశీస్సులు అందరిపై ఉండుగాకా.
- స్వామి శివానంద
(మిత్రుల కోరిక మేరకు ఆంగ్లంలో ఉన్నది అనువదించడం జరిగింది. గమనించగలరు. అసలు మూలం ఆంగ్లంలో ఉంది.)
The Divine Mother
Children are more familiar with the mother than with the father. Mother is an embodiment of affection, tenderness and love. She looks after the wants of the children. Whenever a child wants anything it approaches the mother rather than the father. In spiritual matters also the aspirant has more concern with Mother Kali than Father Siva. Siva is indifferent to the external world. He is unattached. He is lost in Samadhi with His eyes closed. It is Sakti or the Divine Mother alone who really looks after the affairs of the world. She will introduce to Her Lord for the attainment of final emancipation when She is pleased with the earnestness of the devotee.
Siva and Sakti are inseparable. This is shown in Ardhanarisvara—Siva and Parvati (with one body, half-male and half-female). Lord Siva has Parvati as the left half of His body.
Siva-Jnana leads us on to the realisation of Self and bestows on us eternal bliss and frees us from births and deaths. It shows us the light of life. It is the eye of intuition. It is the third eye of Siva. This third eye destroys all illusions and passions.
Sakti is thought of in various forms. Sarasvati is the Goddess of learning. Lakshmi is the Goddess of wealth. Parvati or Uma is the bliss-bestowing Goddess.
The Markandeya Purana contains seven hundred verses which are known as the Sapta-sati or the Chandi or the Devi-Mahatmya. It is one of the most famous religious texts of the Hindus. It ranks almost equal with the Gita. It describes in an allegorical form, that in the path of salvation the chief obstacles are our own desire, anger, greed and ignorance and we can overcome them through the grace of Divine Mother if we sincerely worship Her.
The book gives a beautiful description of the three aspects of the Mother as Mahakali, Mahalakshmi and Maha Sarasvati—the Tamasic, the Rajasic and the Sattvic aspects of the Divine Mother.
The Devas were oppressed by the Asuras. The gods invoked the blessings of Divine Mother. She appeared as the above three forms and destroyed the Asuras and protected the gods. The Divine Mother has given men as well as gods, Her definite and infallible promise that whenever they would remember Her in danger or difficulties She would save them.
- Swami Sivananda in his book Lord Siva and His Worship
Om namah Sivaya
శివశక్తులు విడదీయరానివారు. అందుకే శివపార్వతులను అర్ధనారీశ్వరులుగా చూప్సితారు. కుడిభాగంలో శివుడు, ఎడమభాగంలో పార్వతీదేవి ఉంటారు.
శివజ్ఞ్ఞానమే మనకి ఆత్మజ్ఞానాన్ని ప్రసాదించి, శాశ్వతమైన ఆనందాన్ని ప్రసాదిస్తుంది. జననమరణాల నుంచి స్వాతంత్రాన్ని ఇస్తుంది. అదే మనకు జీవిత పరమార్ధాన్ని చూపిస్తుంది. అది ఊహకు అతీతమైనది. అదే పరమశివుడి మూడవనేత్రం కూడా. ఈ మూడవనేత్రం కోరికలను, భ్రమలను, బంధాలను నాశనం చేస్తుంది.
శక్తిని వివిధరూపాలుగా ఆరాధిస్తారు. విద్యకు అధిదేవత సరస్వతీ, సంపదలకు అధిదేవత లక్ష్మీ, ఆనందాన్నిచ్చే రూపం పార్వతీ. ఆవిడే ఉమాదేవి.
మార్కండేయపురాణంలో 700 శ్లోకాలతో చండీ సప్తశతి ఉంది. దీనిని దేవి మహత్యం అని కూడా అంటారు. ఇది హిందువులకు చాలా ముఖ్యమైనది, భగవద్గీతకు సమానమైనది. ఈ సప్తశతి అన్యార్ధరూపంలో మనకు మోక్షానికి ప్రధాన అడ్డంకులైన కామ, క్రోధం, దురాశ, అజ్ఞానాలను వివరిస్తుంది. అమ్మను పరిపూర్ణమైన భక్తితో పూజిస్తే మనం వీటిని అమ్మ దయతో అధిగమించవచ్చు.
ఈ పుస్తకం మాత యొక్క మహాకాళి, మహాలక్ష్మి, మహా సరస్వతి - తామసిక, రాజసిక మరియు సాత్విక అంశలను గురించి ఒక అందమైన వివరణ ఇస్తుంది.
దేవతలు అసురుల ద్వారా హింసింపబడ్డ సమయంలో వారు అమ్మను ప్రార్ధించారు. అమ్మ పైమూడు రూపాల్లో అవతరించి, అసురులను నాశనం చేసి దేవతలను కాపాడింది. ఎప్పుడెప్పుడు ప్రజలు, దేవతలు ఆపదలో ఉంటారో అప్పుడప్పుడు నేను అవతరించి మిమ్మల్ని రక్షిస్తాను అని ఖచ్చితమైన మరియు అమోఘమైన వాగ్ధానాన్ని మన అమ్మ జగన్మాత చేసింది.
అటువంటి కాళీ అమ్మవారి ఆశీస్సులు అందరిపై ఉండుగాకా.
- స్వామి శివానంద
(మిత్రుల కోరిక మేరకు ఆంగ్లంలో ఉన్నది అనువదించడం జరిగింది. గమనించగలరు. అసలు మూలం ఆంగ్లంలో ఉంది.)
The Divine Mother
Children are more familiar with the mother than with the father. Mother is an embodiment of affection, tenderness and love. She looks after the wants of the children. Whenever a child wants anything it approaches the mother rather than the father. In spiritual matters also the aspirant has more concern with Mother Kali than Father Siva. Siva is indifferent to the external world. He is unattached. He is lost in Samadhi with His eyes closed. It is Sakti or the Divine Mother alone who really looks after the affairs of the world. She will introduce to Her Lord for the attainment of final emancipation when She is pleased with the earnestness of the devotee.
Siva and Sakti are inseparable. This is shown in Ardhanarisvara—Siva and Parvati (with one body, half-male and half-female). Lord Siva has Parvati as the left half of His body.
Siva-Jnana leads us on to the realisation of Self and bestows on us eternal bliss and frees us from births and deaths. It shows us the light of life. It is the eye of intuition. It is the third eye of Siva. This third eye destroys all illusions and passions.
Sakti is thought of in various forms. Sarasvati is the Goddess of learning. Lakshmi is the Goddess of wealth. Parvati or Uma is the bliss-bestowing Goddess.
The Markandeya Purana contains seven hundred verses which are known as the Sapta-sati or the Chandi or the Devi-Mahatmya. It is one of the most famous religious texts of the Hindus. It ranks almost equal with the Gita. It describes in an allegorical form, that in the path of salvation the chief obstacles are our own desire, anger, greed and ignorance and we can overcome them through the grace of Divine Mother if we sincerely worship Her.
The book gives a beautiful description of the three aspects of the Mother as Mahakali, Mahalakshmi and Maha Sarasvati—the Tamasic, the Rajasic and the Sattvic aspects of the Divine Mother.
The Devas were oppressed by the Asuras. The gods invoked the blessings of Divine Mother. She appeared as the above three forms and destroyed the Asuras and protected the gods. The Divine Mother has given men as well as gods, Her definite and infallible promise that whenever they would remember Her in danger or difficulties She would save them.
Om namah Sivaya
No comments:
Post a Comment